Informator dla rodziców

 

  1. Realizacja podstawy programowej

Podstawa programowa w naszej szkole jest realizowana w formie:

  • wybranych przez nauczycieli programów dydaktycznych (wzbogacanych o autorskie pomysły)
  • bloków dydaktycznych ułatwiających organizację nauczania
  • event-ów tematycznych i wydarzeń zaplanowanych w harmonogramie pracy
  • korzystamy z wielu klasycznych oraz alternatywnych metod nauczania
  • ważne miejsce w naszej metodologii zajmuje metoda projektu

 

W ramach edukacji domowej przewiduje się w maju/czerwcu każdego roku następujące egzaminy:

Klasa 0: brak egzaminów

Klasa 1-3: Edukacja wczesnoszkolna, J. Angielski, J. Kaszubski (w przypadku wyboru najwyższego pakietu)

Klasa 4: J. Polski, Matematyka, J. Angielski, Informatyka, Przyroda, Historia, J. Kaszubski (w przypadku wyboru najwyższego pakietu)

Klasa 5: J. Polski, Matematyka, J. Angielski, Informatyka, Biologia, Geografia, Historia, J. Kaszubski (w przypadku wyboru najwyższego pakietu)

Klasa 6: J. Polski, Matematyka, J. Angielski, J, Informatyka, Biologia, Geografia, Historia. J. Kaszubski (w przypadku wyboru najwyższego pakietu)

Klasa 7: J. Polski, Matematyka, J. Angielski, J. Niemiecki lub J. Hiszpański, Informatyka, Biologia, Geografia, Historia, Fizyka, Chemia, J. Kaszubski (w przypadku wyboru najwyższego pakietu)

 

  1. Sposób komunikacji

W szkole praktykujemy w kontaktach z Rodzicami, z Dziećmi i między sobą komunikację opartą na wzajemnej uważności. Ważna jest dla nas informacja zwrotna, budowanie relacji z dziećmi i rozwiązywanie konfliktów z uwzględnieniem każdej ze stron. Wierzymy, że propagowanie komunikacji empatycznej poprzez warsztaty dla dzieci i dla rodziców przyczyni się do wzrostu kompetencji społecznych oraz w istotny sposób zmieni komfort naszego przyszłego życia, a przede wszystkim naszych dzieci.

W naszym gronie są uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dla których staramy się dobrać metody i formy pracy najbardziej służące ich rozwojowi. Często zdarza się, że są to również narzędzia z nurtu terapii poznawczo-behawioralnej, gdyż doceniamy ich skuteczność w pracy indywidualnej z dzieckiem.

 

  1. Założenia naszej szkoły:
  • bez nagród – wspieramy motywację wewnętrzną dziecka, pokazując jak jego zachowania służą jemu i społeczności szkolnej
  • bez kar – uczymy dzieci wyciągać wnioski i brać odpowiedzialność za swoje działania i decyzje
  • bez ocen – zamiast ocen i stopni stosujemy własny system dawania informacji zwrotnej rodzicom i dziecku na temat jego rozwoju, polegający na obserwacji dziecka i opisaniu na jakim jest etapie nabywania kompetencji (ocena opisowa, sylwetka ucznia)
  • jasne zasady społeczności uczniów oraz konsekwencje przewidziane za ich łamanie, budujemy wraz z uczniami regulaminy zachowania z ich aktywnym udziałem
  • sposób rozwiązywania konfliktów między dziećmi – w rozwiązywaniu konfliktów stosujemy mediacje, czyli metodę pozwalającą na wypracowanie rozwiązania uwzględniającego potrzeby każdej ze stron.
  • jakość nabywania wiedzy zamiast tempa, rywalizacji i wyników – jesteśmy nastawieni na podążanie za naturalnym tempem rozwoju każdego dziecka, jednocześnie uwzględniając podstawę programową na każdym poziomie. W naszej szkole nie ma presji na osiąganie wyników, zachęcamy dzieci do nauki, rozbudzamy ich ciekawość, aby same z siebie chciały się uczyć i poznawać świat. Nie zawsze jest to możliwe, dlatego też poszukujemy wraz z rodzicami rozwiązań, które uaktywnią ucznia. W miejsce rywalizacji wspieramy współpracę i wzajemne korzystanie z różnych umiejętności dzieci w grupie.
  • podejście indywidualne – w naszej szkole dzieci traktowane są indywidualnie, dlatego nie porównujemy ich do siebie. Wierzymy, że każde dziecko jest kompletną, integralną jednostką, dlatego wspieramy je w poznawaniu i rozwijaniu własnych talentów i zdolności, okazujemy akceptację dla różnic i uczymy dzieci, jak mogą się wzajemnie wspierać i współpracować ze sobą, uzupełniając się swoimi umiejętnościami.
  • nauczyciel „ciepłym przywódcą” – w naszej szkole nauczyciel jest naturalnym autorytetem dla dziecka, dążącym do współpracy z uczniem. W celu rozwoju dziecka dopuszczamy stosowanie różnych metod wychowawczych, w tym również poznawczo-behawioralnych, szczególnie w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami i deficytami.

 

  1. Współpraca z rodzicami.

Rodzice/ opiekunowie są odpowiedzialni za wychowanie swojego dziecka. Szkoła towarzyszy i wspiera ich w tym procesie. Współpraca rodziców ze szkołą służy dobru dziecka, gdyż spójne traktowanie dziecka w szkole i w domu, zwiększa szansę na jego harmonijny rozwój.

Zapraszamy rodziców do współtworzenia Szkoły poprzez:

  • aktywny udział w wydarzeniach szkolnych
  • dzielenie się swoimi umiejętnościami zawodowymi, pasjami
  • współorganizowaniem zajęć w szkole w różnej formie.