Outdoor

Źródłem kreatywności jest przede wszystkim przyjemność z poznawania uporządkowanej złożoności Natury, która sama w sobie jest pięknem.

Ursula Le Guin

Kontakt z naturą stanowi jeden z filarów naszej szkoły. Chcemy uwrażliwiać uczniów na otaczający ich świat ludzi, zwierząt i roślin, edukować w zakresie ekologii i ochrony środowiska oraz stworzyć im możliwość lepszego poznania siebie w relacji z przyrodą. W naszej szkole dzieci codziennie wychodzą na dwór.

CO TO OZNACZA?

Oprócz wyjść na dwór pomiędzy poszczególnymi zajęciami, realizowanymi w budynku (blok językowo-matematyczny), zaplanowaliśmy…

 

„OUTDOOROWE PIĄTKI”

zajęcia odbywające się na dworze. Wykorzystując naturalne zasoby terenu szkoły (przepięknie położona Dolina Radości, Trójmiejski Park Krajobrazowy), chcemy razem z dziećmi eksplorować pobliską okolicę, poznawać rosnące tam rośliny, tropić mieszkające zwierzęta i uczyć się obcowania z naturą. Wychodząc od najbliższego nam terenu szkoły, chcemy razem z naszymi uczniami stopniowo, w coraz większym zakresie, poznawać otaczającą nas przestrzeń: ulicy, dzielnicy, miasta, państwa i świata.

Uczniowie uczestniczący w zajęciach będą mieli możliwość odkrywania nowych i realizacji swoich dotychczasowych zainteresowań, uzewnętrznienia naturalnie drzemiącej w nich energii oraz przebywania na świeżym powietrzu w miarę ich indywidualnych potrzeb.

W zależności od pory roku, pomysłów zgłaszanych przez uczniów oraz realizowanego w szkole projektu, planujemy między innymi:

  • budowanie szałasów (jesień, wiosna) lub igloo (zima),
  • konstruowanie karmników i domków dla zwierząt,
  • uprawę przyszkolnego ogródka,
  • tworzenie zielników, prowadzenie obserwacji roślin,
  • wycieczki po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym,
  • wycieczki nad Zatokę Gdańską,
  • gry terenowe (podchody, poszukiwanie zaginionego skarbu etc.)

Przyjmując, że nie istnieje zła pogoda, zamierzamy w pełni korzystać z możliwości, jakie daje nam lokalizacja naszej szkoły oraz najbliższe otoczenie.

 

NAJWIĘKSZE KORZYŚCI DLA DZIECI I RODZICÓW PŁYNĄCE Z CODZIENNEGO KONTAKTU Z NATURĄ:

Nabywanie odporności
Poprzeć częste, codzienne przebywanie na powietrzu dzieci nabywają odporności, zwiększają swoją sprawność fizyczną i równowagę, rzadziej chorują na alergię i astmę

Ruch
Ruch daje możliwość rozładowania dziecięcej energii,  ale jest też ważny dla zdrowia. Statystyki nie pozostawiają złudzeń – co piąte dziecko w Polsce ma nadwagę otyłość. Zabawy  na świeżym powietrzu to okazja do spalenia kalorii, dotlenienia organizmu i poprawy kondycji.

Kreatywność
Podczas zabawy swobodnej dzieci same wymyślają zabawy i znajdują sobie zajęcia. Sprzyja to odkrywaniu świata. Mogą obserwować życie mrówek, podziwiać leśne rośliny, a każdy kamień, szyszka i patyk stają się potencjalną zabawką.

Nauka przez doświadczenie
Kontakt z naturą sprawia, że dzieci rozwijają zdolności logicznego myślenia, przewidywania konsekwencji i planowania. To bezcenne umiejętności, z których będą korzystać przez resztę życia.

Współpraca i szacunek dla przyrody
W ramach zajęć z języka kaszubskiego nie będziemy uczyć tylko samego języka, ale również uczyć o samym regionie i poprzez książki i poprzez wycieczki.